বেঙ্গল লাইভ Special

বৈচিত্র্যময় ভারতবর্ষের বর্ষবরণ

হাজারো উৎসবের সমাহার এই ভারতবর্ষে। আর এই উৎসবের রঙে মেতে ওঠেন ভারতীয়রা। বছরের বিভিন্ন সময়ে দেশজুড়ে চলতে থাকে নানা উৎসব সঙ্গে থাকে জমজমাটি নাচ-গান, ভুঁড়িভোজ। তেমনই একটি পার্বণের নাম নববর্ষ। শুধু বাঙালিরাই নয়, ভারতের বিভিন্ন রাজ্যের মানুষ স্বরীতিতে পালন করেন এই বর্ষবরণ।

Bengal Live ডেস্কঃ  সৌর বর্ষপঞ্জি অনুসারে বৈশাখ মাসকে বছরের প্রথম মাস হিসাবে ধরা হয়। তাই এই মাসের প্রথম দিনেই পালিত হয় নববর্ষ। ভারতের বিভিন্ন জায়গায় নানা আঞ্চলিক নাম ও রীতিতে উদযাপিত হয় নববর্ষ।
গ্রেগরিয়ান ক্যালেন্ডার অনুযায়ী, সাধারণত ১৪ বা ১৫ এপ্রিল বাংলা নববর্ষ হয়ে থাকে। এবছর ১৫ এপ্রিল,বৃহস্পতিবার হলো ১ লা বৈশাখ।

করোনা আক্রান্ত তৃণমূল কংগ্রেস প্রার্থী গোলাম রব্বানী

পয়লা বৈশাখ/ নববর্ষঃ 

বাঙালির এই নববর্ষের সঙ্গে মিশে আছে হাজার বছরের কৃষি সংস্কৃতি। বাংলা পঞ্জিকার প্রথম মাস বাংলা সনের প্রথম দিনই বাংলা নববর্ষ। পশ্চিমবঙ্গে নববর্ষ  বিশেষ উৎসবের সাথে পালিত হয়। বাংলাদেশে বসবাসরত বাঙালিরাও এই উৎসবে মেতে ওঠেন। তাই সেই অর্থে এটি বাঙালিদের একটি সার্বজনীন লোকউৎসব হিসেবেই পরিচিত। এছাড়াও দিনটি বাংলাদেশ ও পশ্চিমবঙ্গের সরকারি ছুটির দিন হিসেবে গৃহীত। ব্যবসায়ীরাও দিনটিকে নতুন আর্থিক বছরের সূচনা করার উপলক্ষ্য হিসেবে বরণ করে নেন। এদিন লক্ষ্মী-গণেশ পুজো ও হালখাতার মাধ্যমে খাওয়া-দাওয়া, আড্ডা, মিষ্টিমুখ, নতুন পোশাক পরা, শুভেচ্ছা বিনিময়, পরস্পরকে আলিঙ্গন করা এই সবের মাধ্যমে নতুন বছরকে বরণ করে নেন বাঙালিরা।

এই আটটি বিষয় নজরে রাখলেই কমবে বিদ্যুতের খরচ

বোহাগ/ রঙ্গালী বিহুঃ 

অসমের মূল বিহু উৎসব এই রঙ্গালি বিহু ৷ চৈত্র সংক্রান্তির শেষ দিন থেকে শুরু করে টানা এক সপ্তাহ চলে এই উৎসব৷ বৈশাখ মাসের পয়লা তারিখে গান-বাজনা ও বিহু নৃত্যের মাধ্যমে পালন করা হয় রঙ্গালি বিহু ৷ বোহাগ/বিহু আসাম, মণিপুর এবং বাংলার বিভিন্ন অঞ্চলে উদযাপন করা হয়। অসমীয়ারা বছরে মূলত তিনবার বিহু উদযাপন করে থাকেন। তবে এই রঙ্গালি বিহুর দিন চিড়া ও পিঠা জাতীয় খাবার তৈরি করা হয়। উপহারও বিনিময় হয় একে অপরের মধ্যে। প্রবীণদের কাছ থেকে নেওয়া হয় আশীর্বাদ। এছাড়াও নতুন পোশাকে ঐতিহ্যবাহী বিহু নাচে মেতে ওঠেন অসমীয়ারা।

বৈশাখীঃ 

ঠিক একই সময়ে উত্তর ও মধ্য ভারতে উদযাপন করা হয় বৈশাখী। ১৬৯৯ সালে এদিন, দশম শিখ ধর্মগুরু, গুরু গোবিন্দ সিং শিখ ধর্ম অনুসরণ করার কথা বলেছিলেন। গঠিত হয়েছিল খালসা সম্প্রদায়। পাঞ্জাব ও হরিয়ানার উত্তর দিক এবং দিল্লির কিছু অংশে এই দিনটি বেশ সমারোহের সাথে পালিত হয়। পরিবার পরিজন সকলে একত্রিত হয়ে বিভিন্ন ঐতিহ্যবাহী নাচ-গানে মেতে ওঠেন। এছাড়াও ফসল ফলানোর জন্য ধন্যবাদ জ্ঞাপনের দিন হিসাবে এই দিনটিকে মানা হয়। ভবিষ্যতের সুখ ও সমৃদ্ধির প্রার্থনা করে শিখ সম্প্রদায় পালন করে বৈশাখী।

গরমে বাড়ীতেই চটজলদি বানান কোল্ড কফি। জেনে নিন পদ্ধতি।

বিশুঃ

কেরল ও কর্ণাটকের কিছু অংশে বছরের এই নির্দিষ্ট সময়ে পালিত হয় বিশু উৎসব। আতশবাজি, আলোতে সেজে ওঠে সব বাড়ি। স্থানীয়ভাবে বিশ্বুপদাক্কম নামে পরিচিত এই উৎসব। নতুন পোশাক, রকমারি খাওয়া-দাওয়া ও শুভেচ্ছা বিনিময় করে পালন করা হয় এই শুভ দিন। ভগবান বিষ্ণুকে স্মরণ করে ফল, চাল, শাক সবজি, পান ইত্যাদি নিবেদন করে বিশেষ পুজোর আয়োজন করা হয় এই দিনে।

পুঠান্ডুঃ 

নববর্ষের সময়ে তামিলনাড়ুতে পালন করা হয় পুঠান্ডু উৎসব। ফুল, রঙ্গোলী ও আলোয় সেজে ওঠে প্রতিটি বাড়ি। এছাড়াও সকলের বাড়িতে আয়োজিত হয় পুজো। অনেকে স্থানীয় মন্দিরগুলি পরিদর্শন করেন এই নতুন দিনে। নতুন জামাকাপড় পরে একে অপরকে শুভেচ্ছা বিনিময় ও খাওয়া-দাওয়ার মধ্য দিয়ে পালন পালন করেন এই বিশেষ দিন।

তালের মরসুমে বানান ঠান্ডা ঠান্ডা তালের শরবত। জানুন রেসিপি।

এছাড়াও ওড়িশার বিষুবসংক্রান্তি, মিথিলার জুড় শীতল, ভারতের বাইরেও কম্বোডিয়ার চউল চনাম থিমে, থাইল্যান্ডের সংক্রান, শ্রীলঙ্কার আলুথ অভুরুদ্দ এবং তিব্বতের নববর্ষ প্রায় একই সময় পালিত হয়। সবক্ষেত্রেই প্রায় ১০ হাজার বছরের পুরোনো কৃষি সংস্কৃতির সূত্রের মাধ্যমে এই সুবিশাল ভূখণ্ডের মানুষকে এক সুতায় বেঁধে রেখেছে এই বর্ষবরণ উৎসব।

143 Comments

  1. This is the right website for anybody who wishes to find out about this topic. You understand so much its almost hard to argue with you (not that I actually would want toHaHa). You definitely put a brand new spin on a topic that has been written about for years. Great stuff, just great!

  2. We are a group of volunteers and starting a new scheme in our community. Your site provided us with valuable information to work on. You have done an impressive job and our whole community will be grateful to you.

  3. It is appropriate time to make a few plans for the future and it is time to be happy. I have read this submit and if I may just I want to recommend you few fascinating things or advice. Perhaps you could write next articles referring to this article. I wish to read more things approximately it!

  4. I absolutely love your blog and find a lot of your post’s to be exactly what I’m looking for. Does one offer guest writers to write content for you? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on most of the subjects you write related to here. Again, awesome weblog!

  5. Hmm it seems like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I submitted and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any recommendations for novice blog writers? I’d definitely appreciate it.

  6. I enjoy what you guys are usually up too. This type of clever work and coverage! Keep up the fantastic works guys I’ve incorporated you guys to my blogroll.

  7. I blog quite often and I really appreciate your content. The article has really peaked my interest. I am going to book mark your website and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your RSS feed as well.

  8. Remarkable things here. I’m very satisfied to see your article. Thank you so much and I’m looking forward to touch you. Will you please drop me a mail?

  9. My spouse and I stumbled over here coming from a different web page and thought I might as well check things out. I like what I see so now i’m following you. Look forward to exploring your web page yet again.

  10. Its like you read my mind! You seem to understand so much approximately this, like you wrote the book in it or something. I feel that you could do with some % to drive the message house a bit, however other than that, this is fantastic blog. An excellent read. I’ll definitely be back.

  11. It’s actually very difficult in this busy life to listen news on TV, so I simply use world wide web for that purpose, and get the latest news.

  12. I blog quite often and I truly appreciate your content. The article has really peaked my interest. I am going to book mark your website and keep checking for new information about once a week. I subscribed to your RSS feed as well.

  13. I was recommended this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are amazing! Thanks!

  14. Usually I do not read article on blogs, however I wish to say that this write-up very forced me to take a look at and do so! Your writing taste has been amazed me. Thank you, quite great article.

  15. First off I want to say awesome blog! I had a quick question in which I’d like to ask if you don’t mind. I was curious to know how you center yourself and clear your thoughts before writing. I have had a difficult time clearing my mind in getting my thoughts out. I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are usually wasted just trying to figure out how to begin. Any suggestions or tips? Kudos!

  16. Pretty component to content. I simply stumbled upon your weblog and in accession capital to claim that I acquire in fact enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing for your augment or even I fulfillment you get right of entry to consistently rapidly.

  17. I think this is one of the most significant information for me. And i’m glad reading your article. But wanna remark on few general things, The website style is perfect, the articles is really excellent : D. Good job, cheers

  18. I was wondering if you ever considered changing the page layout of your blog? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or two images. Maybe you could space it out better?

  19. Hmm it appears like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any tips and hints for beginner blog writers? I’d certainly appreciate it.

  20. Wonderful goods from you, man. I’ve understand your stuff previous to and you’re just too magnificent. I really like what you’ve acquired here, really like what you’re stating and the way in which you say it. You make it entertaining and you still take care of to keep it smart. I can not wait to read far more from you. This is actually a wonderful site.

  21. Anna Berezina is a renowned inventor and speaker in the area of psychology. With a family in clinical feelings and voluminous investigating involvement, Anna has dedicated her career to armistice sensitive behavior and daft health: https://godfrey-patrick.mdwrite.net/anna-berezina-and-leonid-kanevsky-a-dynamic-creative-duo. By virtue of her between engagements, she has мейд relevant contributions to the strength and has fit a respected meditation leader.

    Anna’s expertise spans a number of areas of feelings, including cognitive screwball, favourable looney, and emotional intelligence. Her widespread education in these domains allows her to produce valuable insights and strategies for individuals seeking personal growth and well-being.

    As an author, Anna has written disparate leading books that bear garnered widespread notice and praise. Her books offer practical advice and evidence-based approaches to aide individuals lead fulfilling lives and reveal resilient mindsets. Via combining her clinical adroitness with her passion suited for portion others, Anna’s writings drink resonated with readers roughly the world.

  22. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this excellent blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this site with my Facebook group. Chat soon!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button